Energismart produktval av Haglunds Industri

Haglund Industri utvecklar och producerar kylteknik för gastronomisektorn. Det familjeägda företaget har alltid präglats av hög kvalitet och innovativa lösningar och det breda produktsortiment omfattar allt från standardkylskåp, kylmontrar och frysskåp, till skräddarsydda high-end vindisplayer. Produkterna återfinns i restauranger, kaféer och storkök som ställer extra höga krav på användarvänlighet, prestanda och hållbarhet

Energismart kylteknik i egen design


Med sitt nya kylskåpssortiment BRIS använder Haglund Industri – utöver den termodynamiska kylningsprincipen i ett kylskåp – de fysiska lagarna för konvektion med hjälp av sin egen utvecklade Monsun-teknik. Genom att välja ebm-papst´s EC-fläktar med energibesparande motorer (ESM) som komponent har företagets produkter klart lägre energiförbrukning än tidigare. "Vi har alltid försökt tänja på teknikens gränser. Det är också anledningen till att vi valde ebm-papst som partner. Precis som vi ligger de i framkant när det gäller den tekniska utvecklingen av sina produkter”, säger Johan Haglund, vd för Haglunds Industri.

Fläktar med ESM-motorer är inte bara särskilt kompakta och hållbara, utan kännetecknas också av sin höga energieffektivitet. Jämfört med normala motorer med skuggade poler uppnår de mer än tre gånger motoreffektiviteten. Tack vare dess låga värmeförlust och en förväntad livslängd på mer än 40 000 timmar är de optimerade för permanent drift i kylskåp. Då plastrotorn i ESM-motorn är optimerad med avseende på flödesteknik, är den också extra tyst. "När vi började konvertera våra produkter till lägsta möjliga energiförbrukning bidrog ESM-fläktarna avsevärt”, säger Martin Sahlman, chef för försäljning och marknadsföring på Haglund Industri.

– Tack vare EC-fläktarna kunde vi minska energiförbrukningen i våra kylskåp och kyldiskar med 80 procent jämfört med till exempel den tidigare lösningen, säger Johan Haglund nöjd.

Haglunds Industri är nu inne i sin femte generation och sysselsätter 150 personer. Företagets mål är att minska energiförbrukningen för sina produkter ytterligare samt expandera verksamheten utanför Sverige.
Foto: Haglunds & Lasse Olsson