ebm-papst fläkt i simulator som låter människor prova på att flyga som en fågel
”Att flyga som en fågel är en väldigt speciell kick”
Mycket av fågelflygaridéen hämtade Max Rheiner från sina egna erfarenheter från skärmflygning (paragliding) och användning av avancerade drönare. Rheiners idé gick från att vara en vision till att förverkligas efter att han blivit kontaktad av en grupp fågelentusiaster som skulle ha en utställning om fåglar. Man kom överens om att starta ett projekt som skulle göra det möjligt för människor att med hjälp av Virtual Reality och annan teknik får uppleva känslan av att flyga som en fågel. Ett viktigt mål med projektet var också förstärka VR-upplevelsen genom att involvera kroppsrörelser. I detta fall främst armarna och rörelser som efterliknar fågelvingars rörelsemönster. ”Jag var helt övertygad om att känslan att kunna flyga som en fågel skulle bli en väldigt speciell kick, och det var också med stor entusiasm som vi startade upp projektet och bildade ett team som skulle ta fram en prototyp”, säger Max Rheiner.
Ligger på mage i simulatorn
Den som vill prova på att flyga som en fågel lägger sig på mage i simulatorn som har tre rörelseriktningar: upp och ner, fram och tillbaka och lutningar i sidled. Armarna är fästa på metallvingarna och styrningen sker med hjälp av handlederna. ”Vi gjorde konstruktionen på det här sättet eftersom de flesta människor har en ganska begränsad motorik (jämfört med fåglar), och vi kan inte heller förvänta oss att man ska vara flink och med samma förmåga till koordination som en trummis”, säger Max Rheiner med ett leende. Den som ska flyga får också VR-glasögon, hörlurar och den rätta vind- och fartkänslan tack vare ebm-papst fläkt. ”Vi valde ebm-papst fläktlösning eftersom det går att justera hastigheten på ett smidigt sätt och för att fläktarna är extremt tysta. Många kanske blir överraskade av hur viktig vindeffekten är men faktum är att den är helt nödvändig för att man ska uppleva fart. En nyhet för många är också att våra sinnen tar upp vinden via både hud och hår och omsätter det till fartkänsla”.
Väckte stort intresse i Silicon Valley
Fågelsimulatorn togs i bruk första gången på fågelutställningen som arrangerades 2014. ”Reaktionerna var väldig positiva och sedan fick vi även chansen att presentera simulatorn i Silicon Valley. Det blev en stor framgång och det här var också vid en tidpunkt då VR inte riktigt hade slagit igenom på marknaden än och det bidrog till det stora intresset. Vi har också medverkat vid forskningskonferenser och faktiskt även vid filmfestivalen i Cannes”, fortsätter Rheiner.
Arbetet med simulatorprojektet blev för krävande för att hanteras från universitet och därför bildades företaget ”Somniacs” under 2015. Namnet är en kombination av ”somnia” (drömma/sova) och ”maniacs” (galning). Max Rheiner menar också att man antagligen måste vara lite tokig för att starta ett sådant här projekt. Under 2016 påbörjades den kommersiella produktionen av stimulatorn som marknadsförs under varumärket ”Birdly”. Kunderna är främst forsknings- och teknikinriktade muséer och även nöjesparker har börjat upptäcka simulatorns möjligheter att locka besökare.
Eftersom Somniacs själva utvecklar både hårdvaran och programvaran har man stora möjligheter att relativt snabbt utveckla nya flygupplevelser. Att flyga som en örn är populärt och förutom naturlandskap kan man också flyga i virtuella stadsversioner av New York och San Francisco. Att flyga över städer ger också en i många stycken mer spännande effekt än att stillsamt glida fram över öppna fält och vackra skogar!
ebm papst
-
Produkter
-
Kondensatorer
-
Motorskydd
-
Termostater
-
Givare
-
Filtervakt
-
Säkerhetsbrytare
-
Inloppskonor
-
FlowGrid
-
Luftriktare
-
Stosar in- och utlopp
-
Utloppsflänsar
-
Motfläns
-
Skyddsgaller
-
Takgenomföringar
-
Bottenramar för takfläktar
-
Jalusislutare
-
Luftfilterkassetter
-
Filterprodukter
-
Fästklammer för kanalfläktar
-
Kablage
-
Övrigt
-
Backspjäll
-
Axialfläktshjul till Q(IQ)-motorer
-
Väderhuv
-
MX-tillbehör
Produktnyheter fläktar och elmotorer
-
Takfläkt MXRC III
-
AxiForce - elektronikkylning
-
RVE45 #compactpower
-
EC-motor Generation 3
-
AxiBlade – En ny generation axialfläktar
-
FläktVägg
-
Industrial Air Tech
-
RadiFit dubbelsugande EC-radialfläktar
-
RadiCal: Effektiva radialfläktar för lågtrycksapplikationer
-
Energibesparande fläktar och motorer (ESM)
-
Energibesparande fläktar idealiska för kyldiskar i livsmedelsbut
-
Explosionssäkra fläktar med GreenTech EC-teknologi
-
AxiTop: Högre verkningsgrad och minskat ljud i kylanläggningen
-
Inloppsgallret FlowGrid
-
AxiCool sätter en ny fläktstandard för förångare och många andra
-
AxiCool – fläktar utvecklade för krävande kylapplikationer
-
Axialfläkt med integrerad diffusor
-
Axialfläktar för fläktförångare och luftkylare
-
S-Panther
-
Diagonal kompaktmodul
-
Fläktar för kylning av LED-strålkastare
-
Kompakt elmotor med integrerad styrelektronik
-
ECI 80 - Kraftfull elmotor för automation
-
BLDC-motorn ECI-63 K4 med integrerad styrelektronik
-
EtaCrown®Plus kraftfull och tyst vinkelväxel med kompakt design
-
NiQ - energisparande EC-motorer för kyldiskar
-
AxiEco-serien
Teknik om fläktar och elmotorer
-
Miljöskyddsklasser
-
Fläktskola
-
Anslutning av fläktar till kanal och vägg
-
Installation i aggregat
-
Inkoppling av större fläktar på nätet
-
Intelligenta fläktlösningar med MODBUS
-
Elektronikkylning
-
Axialfläktarnas utveckling
-
Forskning och utveckling
-
Dokumentation
-
GreenTech EC-teknologi
-
Ekodesigndirektivet ErP
-
Metoder & teknik för styrning och mätning av luftflöden
-
Rätt val för luftbehandlingsaggregat
-
Specialistartikel: Axialfläktarna i AxiEco-serien har utvecklats
-
- Nyheter
- Företaget
- Faq/Teknik
- Kontakt