Stora krav på vridmomentet hos motorer i dynamiska applikationer
I moderna industriapplikationer, särskilt vid dynamisk drift, sker dock en konstant förändring av arbetspunkten. Ett sådant exempel är de lösningar som används för att hämta och lämna av gods i höglager. När en lagrad vara ska hämtas accelererar drivmotorn mycket snabbt från stillastående till önskad hastighet. Därefter sker en förflyttning med konstant hastighet innan en inbromsning sker vid den aktuella lagerpositionen. Detta innebär att olika moment krävs för accelerationen, den konstanta hastigheten samt inbromsningsfasen. Applikationen är ett exempel som illustrerar att ett flertal parametrar måste beaktas under konstruktionen av dynamiska applikationer jämfört med det idealiska exemplet med kontinuerlig drift.
Det schematiska diagrammet illustrerar en cyklisk operation för en krävande och dynamisk applikation. MA och tA representerar startmomentet och starttiden med accelerationsfasen. ML och tL representerar belastningsmomentet och körtiden till destinationen på ett lager. MBr och tBr står för inbromsningsfasen. tSt anger ett stillestånd utan vridmoment. Formeln kan utökas efter behov beroende på den aktuella cykeln vilket gör det möjligt att få fram motsvarande effektmoment för kontinuerlig drift. Detta gör det också möjligt att bedöma om en vald motor är lämplig för applikationen.
Det effektiva vridmomentet för applikationen måste vara mindre än eller lika med den valda motorns nominella vridmoment. Detta vridmoment är ett hjälpmedel vid valet av lämplig motor. Vid utvecklingen av nya motorer använder ebm-papst representativa driftspunkter (kontinuerlig drift) och dessa är baserade på empiriska värden från ett mycket stort antal faktiska applikationer.
ebm papst
-
Produkter
-
Kondensatorer
-
Motorskydd
-
Termostater
-
Givare
-
Filtervakt
-
Säkerhetsbrytare
-
Inloppskonor
-
FlowGrid
-
Luftriktare
-
Stosar in- och utlopp
-
Utloppsflänsar
-
Motfläns
-
Skyddsgaller
-
Takgenomföringar
-
Bottenramar för takfläktar
-
Jalusislutare
-
Luftfilterkassetter
-
Filterprodukter
-
Fästklammer för kanalfläktar
-
Kablage
-
Övrigt
-
Backspjäll
-
Axialfläktshjul till Q(IQ)-motorer
-
Väderhuv
-
MX-tillbehör
Produktnyheter fläktar och elmotorer
-
Takfläkt MXRC III
-
AxiForce - elektronikkylning
-
RVE45 #compactpower
-
EC-motor Generation 3
-
AxiBlade – En ny generation axialfläktar
-
FläktVägg
-
Industrial Air Tech
-
RadiFit dubbelsugande EC-radialfläktar
-
RadiCal: Effektiva radialfläktar för lågtrycksapplikationer
-
Energibesparande fläktar och motorer (ESM)
-
Energibesparande fläktar idealiska för kyldiskar i livsmedelsbut
-
Explosionssäkra fläktar med GreenTech EC-teknologi
-
AxiTop: Högre verkningsgrad och minskat ljud i kylanläggningen
-
Inloppsgallret FlowGrid
-
AxiCool sätter en ny fläktstandard för förångare och många andra
-
AxiCool – fläktar utvecklade för krävande kylapplikationer
-
Axialfläkt med integrerad diffusor
-
Axialfläktar för fläktförångare och luftkylare
-
S-Panther
-
Diagonal kompaktmodul
-
Fläktar för kylning av LED-strålkastare
-
Kompakt elmotor med integrerad styrelektronik
-
ECI 80 - Kraftfull elmotor för automation
-
BLDC-motorn ECI-63 K4 med integrerad styrelektronik
-
EtaCrown®Plus kraftfull och tyst vinkelväxel med kompakt design
-
NiQ - energisparande EC-motorer för kyldiskar
-
AxiEco-serien
Teknik om fläktar och elmotorer
-
Miljöskyddsklasser
-
Fläktskola
-
Anslutning av fläktar till kanal och vägg
-
Installation i aggregat
-
Inkoppling av större fläktar på nätet
-
Intelligenta fläktlösningar med MODBUS
-
Elektronikkylning
-
Axialfläktarnas utveckling
-
Forskning och utveckling
-
Dokumentation
-
GreenTech EC-teknologi
-
Ekodesigndirektivet ErP
-
Metoder & teknik för styrning och mätning av luftflöden
-
Rätt val för luftbehandlingsaggregat
-
Specialistartikel: Axialfläktarna i AxiEco-serien har utvecklats
-
- Nyheter
- Företaget
- Faq/Teknik
- Kontakt