ebm-papst drivmotor och planetväxel i innovativ elgolfvagn

Foto: Angelika Grossmann
ProCaddie RX1 är en ny innovativ elektrisk golfvagn för långa golfrundor på tuffa banor.
ebm-papst har hjälpt det engelska företaget ProCaddie att utveckla en elgolfvagn som väckte stor uppmärksamhet när den lanserades inför golfsäsongen 2016. Vagnen har flera innovativa lösningar. En drivmotor samt planetväxel från ebm-papst Zeitlauf ser till att vagnen klarar de tuffaste banorna med kuperad terräng samtidigt som det uppladdningsbara batteriet räcker till långa golfrundor. Christian Lang som är utvecklingschef på ebm-papst Zeitlauf är en entusiastisk golfspelare. Han har också haft en nyckelroll i samarbetet med ProCaddie och kan berätta mer om vad som är unikt med vagnen, och vilka utmaningarna var under utvecklingsarbetet.

”Vi utvecklade en komplett drivlösning med en vanlig växelmotor och en planetväxel ur serien Performax. Utmaningen var att det krävdes en anpassning till kundens speciella drivaxel. För att kunna göra det gjorde vi en konstruktion med en större diameter än den vi brukar använda. Dessutom var vi tvungna att tänka om lite när det gällde principen och ordningsföljden för själva monteringen. Vi infriade alla krav som ställdes och jag tycker att slutresultatet blev riktigt bra. ProCaddie RX1 har blivit en mycket uppskattad elgolfvagn med en konkurrenskraftig prisnivå som gör den intressant för många golfare”, berättar Christian Lang.

För en elgolfvagn är inte ljudnivån speciellt viktig, men det är däremot energieffektiviteten. Energin i de uppladdningsbara batterierna måste räcka en hel golfrunda även om en golfbana är kuperad. ”En nyhet hos ProCaddie RX1 är att vagnen är konstruerad som en komplett enhet med det uppladdningsbara batteriet integrerat i vagnen. Batteriet sitter i den skena som fungerar som stöd för golfbagen. Det betyder att det inte finns några kablar och att det är smidigt att ladda batteriet. Vagnen är också mycket kompakt och kan enkelt vikas ihop i en rörelse. Det här är fördelar som många andra elgolfvagnar inte har”, fortsätter Christian Lang.

Han berättar också att vagnen är lätt att styra och när det är dags att byta batteri är det också enkelt att ta bort batteriet och sätta dit ett nytt. ”En annan fördel är att vagnen är extremt stabil med sina fyra hjul istället för tre som annars är det vanliga. Stabiliteten är viktig i kuperad och ojämn terräng. Att vagnen dessutom är riktigt snygg är ett extra plus och jag är övertygad om att den blir en framgångsrik produkt på golfmarknaden”, avslutar Christian Lang.