Ventilerat med: Jonas Derwinger.

Det har gått ett drygt halvår sedan Jonas Derwinger tillträdde på posten som VD på ebm-papst AB. På ett företag i ständig utveckling så hinner det hända mycket på den tiden och Jonas har redan hunnit sätta sin prägel på den svenska organisationen.

Vi tog oss en pratstund med Jonas för att höra hans tankar kring den första tiden av ledarskap, strategi, innovation och affärsutveckling hos oss på ebm-papst AB:

-Hej Jonas, vad var det egentligen som lockade dig till oss på ebm-papst?
-Hej, jag fick genast en varm känsla av människorna jag träffade på ebm-papst. Det var avgörande när jag valde att ta uppdraget.
Någon nämnde också begreppet "fan-virus" som beskriver att när man väl börjat se hur mycket fläktar det finns runtomkring en i ens vardag blir också uppdraget ännu mer spännande. Har man väl börjat se detta går det inte att "un-see". En ögonöppnare: Utan hållbara och effektiva fläktar stannar samhället. Så företaget har ett otroligt viktigt syfte att sträva mot.


-Ja, det är många som får en släng av det välkända "fläkt-viruset" ;-) Vad skulle du säga har varit det mest givande i din roll som VD hittills?
- Det finns flera tillfällen då vi verkligen hjälpt varandra (och våra kunder) att lyckas. Olika "lagdelar" har tagit ansvar och jobbat i samma riktning. Det har delats ut high-fives i organisationen. Det är det absolut mest givande för mig som ledare att uppleva.

-Härligt med "high-fives" som i förlängningen gynnar kunden. Kan du berätta något mer om din filosofi när det gäller ledarskap och affärsutveckling?
- För mig är ledarskapet en resa för hela livet. Man kommer aldrig bli fullärd och jag ser fram emot att fortsätta lära mig. Ett sätt att beskriva mitt uppdrag som ledare är ju att prestera genom andra. När vi som lag har definierat vår riktning, vår "match" och de olika lagdelarna jobbar mot att vinna sin match i matchen har vi en bra start. När vi har tydliga och uttalade förväntningar på varandra i laget har vi kommit ytterligare en bra bit på vägen.
Vad gäller affärsutveckling är punkt 1A för mig att förstå kunden. Vilka utmaningar och möjligheter har vår kund? Och hur hjälper vårt erbjudande kunden att lösa detta?

-Vilken roll spelar teknologi och innovation i företagets framgångar?
- Innovation är helt avgörande för ebm-papst. Företagets framgångar bygger på att vi lett utvecklingen. Vi har ständigt hittat sätt att lösa kundens problem genom innovation. Det läggs enorma resurser inom koncernen för att fortsätta vara marknadsledare och faktorer som hållbarhet och digitalisering förutsätter innovation. Både teknisk men också hur vår affärsmodell ser ut.

-Du har under ett par dagar "praktiserat" ute på vårt lager och även i vår produktion. Hur var den upplevelsen för dig?
-Det är superviktigt för mig att förstå hela värdekedjan och få lära känna våra grymma medarbetare. På tal om lagarbete så vinner vi matchen tillsammans. Utan lager och produktion vinner vi garanterat ingenting. Om det var kul att praktisera? Absolut!

-Så bra. Dina praktikdagar har uppskattats av medarbetarna.
Tack för pratstunden, Jonas!

- Tack själv!



Som ny i ventilationsbranschen har Jonas varit noga med att förstå hela verksamheten hos ebm-papst.
Under ett flertal dagar har Jonas därför valt att praktisera både på lagret och i vår produktion.



Varje månad samlar Jonas de svenska kollegorna för ett gemensamt möte.
Här redovisas resultat och alla avdelningar har tillfälle att berätta var man lagt största fokus, vad som gått extra bra,
och/eller vilka utmaningar man haft sedan sist. Här synliggörs också interna projekt där samarbete över avdelningsgränserna är en nyckel.
Projekten syftar till att optimera interna processer i ebm-papst´s strävan att alltid vara en god samarbetspartner och kundens bästa leverantör.