Tandempump minskar bränsleförbrukningen hos Mercedes nya A-klass

Foto: Daimler AG
När bilälskare pratar om den senaste generationen av Mercedes Benz A-klass blir det ofta med fokus på den eleganta interiören och det innovativa röststyrningssystemet som fått namnet MBUEX-infotainment. Bokstäverna står för Mercedes-Benz User Experience och innehåller vad Mercedes kallar för widescreen-cockpit, det vill säga två skärmar som utgör miljön framför föraren.

Dolt under huven finns också många förbättringar för att minska bränsleförbrukningen och som är minst lika viktiga för att locka nya bilköpare. Ett exempel på tekniska nyheter hos den senaste generationen av A-Klass är en tandempump från ebm-papst.

Den har beteckningen tandem eftersom den faktiskt består av två individuella pumpar. Genom tandemfunktionen klarar pumpen av fler uppgifter samtidigt. När det automatiska start/ stoppsystemet är aktiverat garanterar tandempumpen att transmissionen förblir väl smort även när motorn är avstängd. Vid behov kopplas också pumpen in för att bilarnas system med dubbelkopplingstransmission, växellåda med dubbelkoppling, ska fungera smidigt. När transmissionssystemet inte behöver någon hjälp av en av tandempumparna kan pumpen gå över till ett tomgångsläge genom att rotationsriktningen ändras.