Säkrare inbromsning på spåret
Spårvagnar gör många inbromsningar på sin resa. Bromsning kan vara ett problem i vått väder eller på isiga spår. Därför är många spårvagnar utrustade med sandspridare för att öka friktionen mot spåret och på så sätt hjälpa till vid inbromsningen. Spridarna styrs av föraren och blåser den fina sanden direkt framför hjulen på rälsen.
Kompakt och tillförlitlig
För att inte uppta onödigt utrymme i passagerarområdet måste sandspridarna vara så kompakt konstruerade som möjligt. Det franska företaget E.M.S. Concept vände sig till ebm-papst för att hitta en lämplig motor för att driva sandspridarens kompressor. De valde den borstlösa DC-motorn ECI 63. Kompressorn skapar tryckluft som används för att blåsa sanden på spåret. Den kompakta konstruktionen gör att hela sandspridaren ryms under ett enda block av passagerarplatser.
Den modell av ECI 63 som valdes har inbyggd funktion för styrning med 0-10 V signal. ”För säkerhetssystem som sandspridare, är tillförlitligheten också en viktig faktor”, säger Sébastien Lutz, projektledare på EMS Concept. Hans kollega Richard Ostertag tillägger: "Motorn tål även långa perioder av användning. Till detta kommer att vi uppnår betydligt lägre underhållskostnader med en borstlös motor." Tidigare sandspridare hade stora borstmotorer installerade med en begränsad livslängd som dessutom krävde ett mycket större underhåll.
E.M.S. Concepts sandspridare används på olika spårvagnslinjer i Kina. För att optimera ECI 63 för användning i spårbunden trafik, har ebm-papst justerat motorn för att enkelt kunna hantera spänningsvariationer upp till 30 procent som är vanligt i dessa applikationer.
Motorer typ ECI (ebmpapst.com)
Motorer med växel (zeitlauf.com)
Nu finns ECI 63 med avancerad integrerad styrelektronik
ebm papst
-
Produkter
-
Kondensatorer
-
Motorskydd
-
Termostater
-
Givare
-
Filtervakt
-
Säkerhetsbrytare
-
Inloppskonor
-
FlowGrid
-
Luftriktare
-
Stosar in- och utlopp
-
Utloppsflänsar
-
Motfläns
-
Skyddsgaller
-
Takgenomföringar
-
Bottenramar för takfläktar
-
Jalusislutare
-
Luftfilterkassetter
-
Filterprodukter
-
Fästklammer för kanalfläktar
-
Kablage
-
Övrigt
-
Backspjäll
-
Axialfläktshjul till Q(IQ)-motorer
-
Väderhuv
-
MX-tillbehör
Produktnyheter fläktar och elmotorer
-
Takfläkt MXRC III
-
AxiForce - elektronikkylning
-
RVE45 #compactpower
-
EC-motor Generation 3
-
AxiBlade – En ny generation axialfläktar
-
FläktVägg
-
Industrial Air Tech
-
RadiFit dubbelsugande EC-radialfläktar
-
RadiCal: Effektiva radialfläktar för lågtrycksapplikationer
-
Energibesparande fläktar och motorer (ESM)
-
Energibesparande fläktar idealiska för kyldiskar i livsmedelsbut
-
Explosionssäkra fläktar med GreenTech EC-teknologi
-
AxiTop: Högre verkningsgrad och minskat ljud i kylanläggningen
-
Inloppsgallret FlowGrid
-
AxiCool sätter en ny fläktstandard för förångare och många andra
-
AxiCool – fläktar utvecklade för krävande kylapplikationer
-
Axialfläkt med integrerad diffusor
-
Axialfläktar för fläktförångare och luftkylare
-
S-Panther
-
Diagonal kompaktmodul
-
Fläktar för kylning av LED-strålkastare
-
Kompakt elmotor med integrerad styrelektronik
-
ECI 80 - Kraftfull elmotor för automation
-
BLDC-motorn ECI-63 K4 med integrerad styrelektronik
-
EtaCrown®Plus kraftfull och tyst vinkelväxel med kompakt design
-
NiQ - energisparande EC-motorer för kyldiskar
-
AxiEco-serien
Teknik om fläktar och elmotorer
-
Miljöskyddsklasser
-
Fläktskola
-
Anslutning av fläktar till kanal och vägg
-
Installation i aggregat
-
Inkoppling av större fläktar på nätet
-
Intelligenta fläktlösningar med MODBUS
-
Elektronikkylning
-
Axialfläktarnas utveckling
-
Forskning och utveckling
-
Dokumentation
-
GreenTech EC-teknologi
-
Ekodesigndirektivet ErP
-
Metoder & teknik för styrning och mätning av luftflöden
-
Rätt val för luftbehandlingsaggregat
-
Specialistartikel: Axialfläktarna i AxiEco-serien har utvecklats
-
- Nyheter
- Företaget
- Faq/Teknik
- Kontakt