Svalt och skönt i lastbilshytten på rastplatsen

Foto: Dometic
De takmonterade parkeringskylarna CoolAir RTX har fläktar från ebm-papst.
Företaget Dometic har sina rötter i Electrolux men är sedan 2001 ett självständigt och börsnoterat bolag som är mycket framgångsrikt med en serie olika takmonterade parkeringskylare. Företagets motto är att ”Det ska vara lätt att leva mobilt”. Lastbilschaufförers arbete är i högsta grad mobilt. Under många och långa vilotimmar på rastplatser, speciellt på sommaren, tvingas många chaufförer ha motorerna igång för att få det svalt i hytterna. Med Dometics parkeringskylare i CoolAir-serien, som kan monteras i befintlig taklucka, behöver man inte ha det eftersom de drivs av lastbilsbatteriet.

De nya modellerna Dometic CoolAir RTX 1000 och CoolAir RTX 2000 är utformade för att kunna kyla många timmar med en imponerande effekt på 1 200 watt för RTX 1000 och 2000 watt för RTX 2000. Detta gör att de lämpar sig utmärkt för längre stopp i europeiska klimatförhållanden. En tillförlitligt och mycket exakt spänningsvakt med sensor kontrollerar batterispänningen så att lastbilen kan startas när det behövs. Båda AC-modellerna erbjuder högre kylkapacitet och längre gångtid med samma energiförbrukning som Dometics tidigare modeller. I den nya parkeringskylaren finns fläktar från ebm-papst i förångare och kondensor och de har anpassats speciellt för de höga krav som Dometic ställer.

Luftkonditioneringsapparaterna CoolAir kombinerar hög prestanda med enkel installation och användning och erbjuder den perfekta lösningen för kontroll av temperaturen inifrån lastbilskupén. De har utmärkt kylningskapacitet, är energieffektiva och mycket tysta i drift tack vare ebm-papst tysta fläktar. Fläktarna har konstruerats för att kunna stå emot både regn och snö under tuffa väderförhållanden. Dometics utvecklingstekniker har låtit testa parkeringskylarna i RTX-serien under mycket tuffa förhållanden både i Australiens ödemarker och på vägar i Europa.

På så sätt har man kunnat säkerställa anläggningarnas kvalitet och prestanda. Testerna upprepades gång på gång innan man slutligen kom fram till ett resultat som uppfyllde de tufft satta kraven. Under detta utvecklingsarbete använde Dometics ingenjörer en helt ny teknik för första gången. Via ett mobilt datagränssnitt kunde de i realtid hämta data från fälttestutrustning över hela världen. Alla mätvärden som överfördes kunde på en gång analyseras i Tyskland, och sedan tas med i beräkningarna för utvecklingsprocessen och för finjusteringen vid serieproduktionen.

Fälttesterna som utfördes under många månader är helt unika inom det globala forsknings- och utvecklingsarbetet av lastbilsmonterade parkeringskylare. Det var det intensiva samarbetet mellan Dometics ingenjörer, projekt- och produktchefer samt tekniska redaktörer som gjorde denna helhetssyn möjlig. ”Fördelen med denna typ av utvecklingsarbete är uppenbar,” säger chefskonstruktören Thorsten Wichert. ”Vi behöver inte längre förlita oss på laboratorieförhållanden i klimatkammaren, utan kan när som helst samla in och analysera data i realtid från faktiska förhållanden”.