Marks & Spencers kunder fryser inte om fötterna vid frysdiskarna

Efter en ombyggnad av 138 stormarknader och varuhus behöver kunderna inte frysa samtidigt som energikostnaderna blivit lägre.
Frysdiskar för frysta livsmedel på stormarknader har som regel en arbetstemperatur på -18 grader. Det krävs för att hålla maten fräsch, bakteriefri och välsmakande. De flesta konsumenter som gått runt bland frysdiskar, och mellan diskarna, på en livsmedelsavdelning vet att det kan vara kallt längs golvet. Det kan lätt bli lite obehagligt för kunderna och det är inte heller bra för affärerna om konsumenterna går vidare på en stormarknad bara för att de ska slippa huttra. Marks & Spencer, som är en av de största detaljhandelskedjorna i Storbritannien, beslutade därför att försöka hitta en lösning som skulle göra kunderna nöjda och mindre frusna. Lösningen blev att det vid varje frysdisk finns värmare installerade uppe på frysarna och som blåser varm luft som strömmar ut över konsumenternas fötter. Värmarna har en värmeslinga genom vilket varmt vatten pumpas och två fläktar ser sedan till att den uppvärmda luften transporteras ut över golvet intill frysdiskarna.

Lösningen för att värma kundernas fötter har funnits några år och värmeenheterna har tidigare varit utrustade med AC-fläktar. För att reducera energikostnaderna gav Marks & Spencer i uppdrag till ebm-papst i England att göra en modernisering i samtliga stormarknader och varuhus runt om i landet. Projektet startade i januari 2016. Marks & Spencer och ebm-papst hade sedan tidigare ett nära samarbete i andra moderniseringsprojekt där det också genomförts fläktbyten till EC-fläktar. ”Att ersätta AC-fläktarna i kyldiskarnas värmeenheter var dock det första projektet för oss på en kylavdelning” säger Tony Wright som ansvarar för en division hos ebm-papst i England som arbetar med moderniseringsprojekt. Tony Wright berättar också att omfattande tester av fläktlösningen genomfördes i Marks & Spencers speciella testcenter, tillsammans med serviceföretaget AB Group, där all ny teknik till kyl- och frysdiskar ingående testas innan de tas i drift.

EC-fläktar reducerar elförbrukningen med 58 %
Efter en testperiod på fyra veckor stod det klart att Marks & Spencer kunde reducera energikostnaderna med 29 % genom att ersätta AC-fläktarna med ebm-papst EC-fläktar. Projektet fick klartecken och för teknikerna hos AB Group innebar det att man måste arbeta från plattformar och stegar eftersom värmeenheterna är placerade högt. För att inte störa kunderna utfördes allt arbete under nätterna. Trots det lyckades AB Groups tekniker att modernisera 1 300 värmeenheter, och installera mer än 2 500 EC-fläktar, på endast tio veckor. Dessutom installerades kablage för nätverksanslutningar och kablage samt teknik för fläktstyrning. Resultatet av moderniseringen har blivit betydligt bättre än vad testerna indikerade.

Värmeenheternas elförbrukning har blivit 58 % lägre och det är möjligt eftersom EC-fläktarna bara behöver gå på åttio procent av sin effekt och det gör att energibesparingen är dubbelt så stor som mätningarna i testcentret visade. En stor fördel är också att EC-fläktarna är betydligt tystare än AC-fläktarna. ”Vi har även optimerat luftflödet. Tidigare kunde det många gånger bli för varmt eller för dragigt längs med golvet, men de problemen slipper kunderna nu”, förklarar Tony Wright som också menar att moderniseringen är bra ur försäljningssynpunkt. ”När konsumenterna tycker att det är mer behagligt att vistas invid och mellan frysdiskarna stannar de också längre för att hitta nya produkter och få nya idéer till matlagning. Tidigare kunde det ofta vara så att de snabbt gick igenom avdelningarna för frysta matvaror och tog det mest nödvändiga. De tog sig helt enkelt inte tid att titta efter annat”.