Lätt att hitta rätt drivlösning med ebm-papst moduluppbyggda drivsystem
Varför utvecklades det moduluppbyggda programmet?
”Före förvärvet av ZEITLAUF fokuserade ebm-papst affärsenhet Industrial Drive Engineering på OEM-projekt. Våra kunder beskrev exakt vilken typ av drivlösning de ville köpa. Baserat på specifika kundkrav utvecklade vi sedan de önskade lösningarna. Vi utvecklar fortfarande kundspecifika OEM-system, men samtidigt vill vi expandera verksamheten och då krävs det att vi tillverkar och säljer större volymer samt har ett modulärt systemkoncept. Med ett moduluppbyggt program kan vi rekommendera lösningar som bäst uppfyller ett specifikt kundkrav. Vi kombinerar helt enkelt enskilda standardkomponenter för att skapa en optimal kundlösning istället för att specialtillverka komponenter så som fallet blir vid konventionella OEM-projekt. Det här skapar helt nya möjligheter för bland annat mindre företag att få tillgång till skräddarsydda drivlösningar för olika applikationer. Kostnaderna blir också avsevärt mycket lägre jämfört med kundspecifik tillverkning.
Hur är programmet uppbyggt?
”Det bygger på fem olika grundkomponenter: motorer, olika växlar, elektronik, bromsar och sensorer. Motorerna finns i de tre storlekarna 42, 63 och 80 mm och med en uteffekt från 10 till
750 W. Då drivmotor som regel har en hastighet på cirka 4 000 varv per minut söker kunderna oftast en lösning inom detta intervall, men kraven kan variera kraftigt. En kund kanske vill ha en enhet med rak drivaxel framför motorn, och en annan en rät vinkel vilket kräver en vinkelväxel. Andra kunder kan ha små installationsutrymmen vilket ställer krav på platta och mycket kompakta enheter och andra växellösningar. Eftersom det modulära systemet är så brett och flexibelt har vi idag möjlighet tillgodose i princip alla kunders krav på drivlösningar”.
Vad ställs det för krav på komponenterna i en drivlösning?
”En av utmaningarna är att optimera integrationen av logiken och kraftelektroniken i motorn, och att kunna erbjuda en mängd varianter som matchar olika krav. För att göra det har vi elektroniklösningar som sträcker sig från enkla hastighetsregulatorer till komplexa positionsstyrningsenheter, och naturligtvis också bussystem för att aktivera och styra drivenheterna. När det gäller bromsarna är det viktigt att vi kan prefabricera dessa så att de alltid finns tillgängliga och passar in i utbudet av motorer. Stora krav ställs också på sensorerna för rotorpositionen. För att kunna erbjuda hög positioneringsnoggrannhet krävs det sensorsystem med mycket hög upplösning”.
Patrick Schumacker avslutar med en kommentar runt några av utmaningarna med att utveckla och erbjuda ett mycket stort modulsystem som möjliggör en mängd variationer av drivlösningar: ”En av våra utmaningar är att göra programmet tillgängligt för alla kunder och deras skiftande behov. Dessutom att kombinera det med krav på snabba leveranstider och i de flesta fall klarar vi att leverera en lösning nom 48 timmar. Att applikationsutvecklingen går snabbt inom många industrisegment gör också att vi ständigt ställs inför nya krav på att bredda modulkonceptet så att nya lösningar blir tillgängliga för de nya applikationsbehov som uppstår inom olika industri- och kundsegment. Industriautomatiseringen kommer att fortsätta i högt tempo och det gör att vi hela tiden måste ligga i framkanten och fortsätta det tekniska utvecklingsarbetet på bred front. Idag kan vi erbjuda mer än 4 000 varianter på drivlösningar och teoretiskt sett kan vi skapa ännu fler. Det betyder också att vi har en hög beredskap för att möta nya behov hos våra kunder”.
ebm papst
-
Produkter
-
Kondensatorer
-
Motorskydd
-
Termostater
-
Givare
-
Filtervakt
-
Säkerhetsbrytare
-
Inloppskonor
-
FlowGrid
-
Luftriktare
-
Stosar in- och utlopp
-
Utloppsflänsar
-
Motfläns
-
Skyddsgaller
-
Takgenomföringar
-
Bottenramar för takfläktar
-
Jalusislutare
-
Luftfilterkassetter
-
Filterprodukter
-
Fästklammer för kanalfläktar
-
Kablage
-
Övrigt
-
Backspjäll
-
Axialfläktshjul till Q(IQ)-motorer
-
Väderhuv
-
MX-tillbehör
Produktnyheter fläktar och elmotorer
-
Takfläkt MXRC III
-
AxiForce - elektronikkylning
-
RVE45 #compactpower
-
EC-motor Generation 3
-
AxiBlade – En ny generation axialfläktar
-
FläktVägg
-
Industrial Air Tech
-
RadiFit dubbelsugande EC-radialfläktar
-
RadiCal: Effektiva radialfläktar för lågtrycksapplikationer
-
Energibesparande fläktar och motorer (ESM)
-
Energibesparande fläktar idealiska för kyldiskar i livsmedelsbut
-
Explosionssäkra fläktar med GreenTech EC-teknologi
-
AxiTop: Högre verkningsgrad och minskat ljud i kylanläggningen
-
Inloppsgallret FlowGrid
-
AxiCool sätter en ny fläktstandard för förångare och många andra
-
AxiCool – fläktar utvecklade för krävande kylapplikationer
-
Axialfläkt med integrerad diffusor
-
Axialfläktar för fläktförångare och luftkylare
-
S-Panther
-
Diagonal kompaktmodul
-
Fläktar för kylning av LED-strålkastare
-
Kompakt elmotor med integrerad styrelektronik
-
ECI 80 - Kraftfull elmotor för automation
-
BLDC-motorn ECI-63 K4 med integrerad styrelektronik
-
EtaCrown®Plus kraftfull och tyst vinkelväxel med kompakt design
-
NiQ - energisparande EC-motorer för kyldiskar
-
AxiEco-serien
Teknik om fläktar och elmotorer
-
Miljöskyddsklasser
-
Fläktskola
-
Anslutning av fläktar till kanal och vägg
-
Installation i aggregat
-
Inkoppling av större fläktar på nätet
-
Intelligenta fläktlösningar med MODBUS
-
Elektronikkylning
-
Axialfläktarnas utveckling
-
Forskning och utveckling
-
Dokumentation
-
GreenTech EC-teknologi
-
Ekodesigndirektivet ErP
-
Metoder & teknik för styrning och mätning av luftflöden
-
Rätt val för luftbehandlingsaggregat
-
Specialistartikel: Axialfläktarna i AxiEco-serien har utvecklats
-
- Nyheter
- Företaget
- Faq/Teknik
- Kontakt