Intelligenta drivlösningar för förarlösa AGV-fordon

Förarlösa AGV-fordon ställer speciella krav på drivlösningarna och ebm-papst har utvecklat ett brett program med drivenheter som svarar upp mot kraven.
Automatiska och förarlösa fordon har använts i intralogistiska lösningar under relativt många år. Fördelarna är stora och inte minst hos företag som arbetar efter principerna för Lean Production är AGV:er vanliga. Några av fördelarna är ökad effektivitet och reducerade interna transportkostnader. Även om AGV-fordon inte är något nytt så sker det en snabb utveckling där det ställs allt högre krav på hastighet, precision och driftsäkerhet. Som en följd av det krävs det också drivsystem i AGV-fordonen som svarar upp mot kraven och ebm-papst har utvecklat sådana drivlösningar.

Automatiserade interna transportsystem med AGV-enheter måste ofta ha kapacitet att hantera gods med olika storlek och vikt. Det här gör att det finns ett stort behov av drivenheter med olika uteffekt för att lyfta gods, placera det på AGV:er och sedan förarlöst förflytta godset till en viss plats. De starkt skiftande kraven har drivit på den tekniska utvecklingen hos ebm-papst som kan erbjuda ECI-motorer (Elektroniskt kommuterade innerrotormotorer) med diametrar på 42, 63 och 80 mm och en uteffekt på mellan 50 och 750 W. Den stora bredden på programmet täcker i princip in alla typer av AGV-applikationer.

Moduluppbyggnad förenklar applikationsanpassning
Hos de mest kraftfulla drivenheterna, ECI-63 och ECI-80, är de centrala komponenterna endast 60 mm långa vilket gör att de kan användas även i mindre AGV-enheter där installationsutrymmet ofta är begränsat. Med den kompakta designen har ECI-80 en extremt hög effekttäthet. Vridmomentet överförs via en 15 mm motoraxel. En speciell egenskap hos ECI-80 är motorns dynamik och möjligheten till kortvarig överbelastning. Den höga effekttätheten och överbelastningskapaciteten gör denna ECI-motor särskilt lämplig ör en lång rad logistikapplikationer som till exempel AGV-system. En låg vikt hos ebm-papst drivlösningar gör också att AGV-fordon klarar längre sträckor och arbetscykler innan det är dags för laddning.

Genom sin modulära konstruktion kan ECI-motorerna flexibelt kombineras med exempelvis önskad styrelektronik, överföringar, kodare och bromsar. Vid sidan av planet- och spårväxlar finns även utrymningsbesparande kronväxlar tillgängliga. När det gäller kontrollelektronik finns valmöjlighet mellan flera olika alternativ: från elektronik med Hall-sensorer för detektering av rotorposition till fullt integrerad styrelektronik med bussgränssnitt.