Glädjande resultat av ventilationskampanj

Ventilationsbransch i samverkan

Under hösten 2021 genomfördes en nationell kampanj i regi av Svensk Ventilation , i syfte att väcka allmänhetens intresse för ventilation, sprida grundkunskap om ventilationssystem kopplat till hälsa samt hur en boende undviker att råka sätta ventilationen ur spel och på så sätt försämra inomhusmiljön.
Svensk Ventilation har tillsammans med sina medlemsföretag använt sig av #andasfriskt för att sprida de budskap kampanjen bestått av.

Glädjande siffror
Totalt har fler än 600 000 användare läst annonser eller poster i sociala medier från kampanjen.
Runt om i landet har man också kunnat skåda stora väggmålningar, vepor och informationsannonser i busskurer och fristående annonsytor.
Därtill genomfördes en landsomfattande tävling för skolbarn i årskurs 6. Plattformen för tävlingen var Tik Tok och med draghjälp av influencern Memetix har nu över 1 miljon personer sett videor från kampanjen #andasfriskt!
En vepa i Göteborg nåddes av 49 000 personer under en vecka, en muralmålning i Abrahamsberg, Stockholm sågs av 895 200 förbipasserande och en vepa i Malmö nåddes av 200 000 personer under en vecka.

Tillsammans har vi skapat ökad kunskap och förståelse för att frisk luft och god ventilation hör ihop.



För att se kampanjen i efterhand, sök på #andasfriskt

Läs mer om kampanjens olika delar och resultat hos Svensk ventilation