Friska fläktar på trehjuliga hybridscootern Piaggio MP3

Världens första hybridscooter kan köras helt på el utan utsläpp.
Nu har miljötänkandet kommit även till motorcyklar i och med att Piaggio börjat producera trehjuliga Piaggio MP3 Hybrid som är världens första hybridscooter. Utsläppen från den nya scootern är bara hälften så stora jämfört med en traditionell motorcykel. Bensinmotorn på en Piaggio MP3 Hybrid är på 125 kubik och kombineras med en elmotor samt ett litiumjonbatteri som laddas i ett vanligt eluttag. Batterierna kan laddas fullt på bara tre timmar via eluttaget och räckvidden med batteridrift är två mil. Trösten för den som inte har tillgång till ett 230 V eluttag är att batterierna också laddas under körning. Omkoppling från bensin- till batteridrift sker med en enkel knapptryckning.

De två framhjulen kan precis som en vanlig motorcykel luta upp till 40 grader i kurvor och enligt experter förbättrar designen väggreppet, stabiliteten och bromsegenskaperna. Intresset i Sverige kommer säkert att öka i takt med att många blir medvetna om att det räcker med ett vanligt B-körkort för att ta sig fram på hybridscootern. Man behöver inte vara orolig för att vikten på en bra bit över 200 kilo ska göra det svårt att hålla balansen vid stillastående exempelvis vid rödljus. Med en knapptryckning låses framaxeln och det går alltså att stå still utan att man behöver sätta ner fötterna.


Tysta fläktar som tål tuffa tag

Liksom i många andra sammanhang där det utvecklas nya lösningar med positiv miljöbetydelse finns ebm-papst teknik med även på Piaggio MP3 Hybrid. Två ebm-papst fläktar ser till att den frekvensomvandlare som ser till att energi från elmotorn, både vid färd och under inbromsning, kan omvandlas och ladda upp litiumjonbatteriet inte blir för varm. Tillverkaren Piaggio har tillsammans med ebm-papst utvecklat fläktarna som måste uppfylla ett antal krav. Ett av kraven var att de ska vara tysta (Piaggio uttäckte att DC-motorer inte klarade kraven) och man valde därför ebm-papst fläktar med EC-motorer.

En av fläktarna har vidareutvecklats med utgångspunkt från en standardfläkt i ebm-papst program då den har en placering som gör att den lätt utsätts för smuts, vatten och även vibrationer. Genom att förse denna fläkt, som transporterar bort värme från en kylplatta på omvandlaren, med IP54 kapsling var det kravet uppfyllt. Den andra fläkten har till uppgift att skapa ett luftflöde inuti frekvensomvandlaren och den klarar att utsättas för temperaturer på upp till 80 grader.

Three wheel saver (artikeln på engelska)