Flera tusen EC-fläktar på världens näst största kryssningsfartyg

Quantum of the Seas är med drygt 2 000 hytter och plats för mer än 4 000 resenärer världens näst största kryssningsfartyg.
Quantum of the Seas är med en längd på 347 meter, drygt 2 000 hytter, 34 hyttkategorier och 16 däck världens näst största kryssningsfartyg. Fartyget ingår i Royal Carribeans fartygsflotta och används främst för kryssningar i Asien med Shanghai som avresehamn. Närmare 5 000 EC-fläktar från ebm-papst ser till att mer än 4 000 kryssningsresenärer och 2 000 besättningsmedlemmar får behaglig komfort var de än befinner sig på fartyget.

En kryssning med Quantum of the Seas bjuder på många upplevelser. Högts upp på fartyget finns en tjugo meter lång kran med en liten juvelformade kapsel som lyfter upp resenärerna till 90 meters höjd över havet. Här kan man njuta av en fantastisk utsikt över havet, fartyget och spännande resmål där fartyget lägger till. Insideshytterna har virtuella balkonger där resenärerna kan njuta av utsikten precis som om man bodde i en balkonghytt. Det finns en fallskärmssimulator, en klättervägg, en upplevelsehall med radiobilar, mängder av restauranger och robotar som blandar drinkar efter beställning på en surfplatta.

Det är det finska företaget Koja Oy som tillverkat och installerat fartygets luftkonditionerings-system. Kraven på luftkonditioneringen är höga på ett kryssningsfartyg i den här klassen. Oavsett klimat förväntar sig resenärerna en behaglig temperatur i hytterna och på andra delar av fartyget, och även att luftkonditioneringen ska kunna styras individuellt i varje hytt. Även fläktarna måste svara upp mot tuffa krav när det gäller exempelvis motståndskraft mot hög luftfuktighet och även salt. Samtliga EC-fläktar på fartyget har därför försetts med en speciell ytbeläggning som förhindrar korrosion.

Vinner utrymme och spar mycket energi
En av utmaningarna för Koja Oy var kravet att Quantum of the Seas, som hade sin jungfruresa i november 2014, skulle förbruka tjugo procent mindre energi och elektricitet jämfört med sina föregångare. Att specialanpassa luftkonditioneringsaggregat till ett kryssningsfartyg innebär också andra tekniska utmaningar.

”En av de största svårigheterna är det begränsade utrymmet. På ett kryssningsfartyg är målet att så stor yta som möjligt ska kunna användas till exempelvis hytter och då får inte tekniska installationerna ta för mycket plats. Varje kubikcentimeter man kan vinna är värdefull och det var också ett av skälen till att vi valde 3 000 av ebm-papst kompakta EC-fläktar till hytternas luftkonditioneringsaggregat och fläktar ur RadiPac-serien till fartygets allmänna utrymmen. Fläktarnas låga energiförbrukning och att de är tysta hade också stor betydelse. Passagerare på ett kryssningsfartyg vill inte störas av en högljudd luftkonditionering”, säger Taru Lähteenmäki som är utvecklingschef på Koja Oy.

När flera tusen fläktar är parallellkopplade och anslutna till samma generator och ett gemensamt nätverk är det viktigt att det inte uppstår problem med övertoner som kan leda till nätverksstörningar. För att undvika det har ebm-papst utvecklat en lösning i form av en modul som är integrerad i fläktarna (PFC, Power Factor Correction). Den integrerade PFC-funktionen jämnar automatiskt ut de övertoner som kan uppstå utan att det krävs några manuella korrigeringar. Jukka Blåfield som är teknisk chef på ebm-papst i Finland pekar på viktiga fördelar med PFC-funktionen som haft betydelse vid konstruktionen av Quantum of the Seas.

”PFC-tekniken gjorde det möjligt att installera en mindre generator vilket både spar pengar, utrymme och vikt. Att kablaget dessutom bara behöver vara hälften så tjockt jämfört med om man inte har PFC-funktionen bidrar också till att man har kunnat spara mycket utrymme”.